MENGERUNKAN !! Inilah Pemandangan Ketika Jeddah Di Landa Ribut Pasir

No Comments


JEDDAH: Satu ribut pasir besar yang menyelubungi sebahagian besar kawasan Timur Tengah pada Selasa menghantar Jeddah ke dalam kegelapan di 06:00
Ribut pasir itu berlangsung selama 40 minit dengan angin pasir sarat jadi ganas bahawa seseorang itu boleh mendengar suara ketuk-ketuk tingkap di banyak kawasan-kawasan perumahan.
Abdul Hameed Abal-Ari, seorang pegawai kanan di Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz di Jeddah, memberitahu media tempatan bahawa penerbangan digantung secara ringkas.
“Penerbangan masuk dilencongkan ke lapangan terbang berhampiran, manakala beberapa berlepas digantung.”
Beliau berkata tujuh penerbangan telah dialihkan ke Madinah, Yanbu dan Taif. “Dengan 07:00, perkara-perkara yang kembali normal,” katanya.
“Semuanya berlaku dalam masa beberapa minit,” kata Sadiya Haneef, seorang penduduk daerah Al-Sulaimaniya. “Saya dapat melihat dari balkoni saya apparition cendawan seperti di kaki langit.
Saya fikir ia adalah asap mengepul dari sebuah daerah yang jauh, “katanya.
Tidak lama kemudian ia adalah jelas kepada bahawa ia adalah badai pasir. “Saya mempunyai untuk benar-benar berjuang untuk menutup pintu ke beranda saya. Angin kencang telah menghantar segala-galanya ke dalam kegelapan, “katanya.
Pengalaman di kejiranan lain adalah sama buruk. “Ibu saya perasan awan gelap apabila dia menewaskan kakak saya untuk kelas petang,” kata lelaki berusia 13 tahun Mohammed Tareq.
“Dalam beberapa minit, semuanya berjerebu di daerah Al-Aziziyah dan terdapat literal tiada penglihatan. Ia adalah salah satu perkara yang paling pelik pernah saya alami. Ia seolah-olah dahsyat.”
Anggota Pertahanan Awam menerima panggilan kecemasan daripada penduduk yang ingin tahu apa yang berlaku.
Ali Al-Masry, pekerja sektor swasta, kecewa tidak ada amaran terlebih dahulu. “Saya mempunyai seorang anak yang menghidap asma dan apa-apa syarat memberi kesan kesihatannya,” katanya.
“Jika saya tahu, saya akan mengambil langkah berjaga-jaga yang mencukupi. Sekarang saya perlu ambil ia menjadi nebulization ke hospital tempatan. ”
Sebelum itu, ribut pasir yang melanda bahagian Timur Tengah dan menyebabkan sekurang-kurangnya dua wanita mati di Lubnan dan beratus-ratus yang mengalami masalah pernafasan.
Sebahagian besar Lebanon, Syria, Israel dan Cyprus telah diselubungi awan tebal debu dari ribut yang bermula menyapu ke rantau ini pada hari Isnin. lapor Arabnews.


ribut-pasir-di-jeddah

back to top