7 Golongan Manusia Yang Mendapat Perlindungan Allah

No Comments

7 Golongan Manusia Yang Mendapat Perlindungan Allah


Inilah tujuh golongan yang dilindungi Allah SWT
Pada hari akhirat nanti, manusia akan ditanya tentang apa saja yang mereka lakukan ketika hidup di dunia.
Pada hari itu, tdk ada pertolongan kecuali dari Allah. Tapi, ada tujuh golongan yang nanti akan mendapat pertolongan dari Allah.
1. Imam (pemimpin) yang adil
Seorang imam atau pemimpin haruslah berlaku adil, kerana segala hal yang menjadi tanggungjawabnya akan ditanyakan kembali di akhirat kelak. Maka bergembiralah bagi pemimpin yang dapat berlaku adil, kerana akan mendapatkan naungan di sisi Allah di akhirat nanti. Pemimpin yang dimaksudkan tidak hanya pemimpin sebuah negara ataupun penguasa suatu tempat, namun termasuk pula seorang suami yang memimpin isteri dan anak-anaknya dalam sebuah keluarga.
2. Pemuda yang sentiasa beribadah pada Allah
Pemuda yang senantiasa hidup dalam ibadah kepada Allah. Ibadah yang dilakukan tersebut dilakukan semata-mata karena Allah seakan-akan Allah melihat segala perbuatan dan amal ibadahnya itu.
3. Orang yang hatinya selalu terikat pada masjid
Masjid adalah rumah Allah dan naungan Allah akan selalu ada di akhirat nanti bagi orang yang senantiasa rindu untuk beribadah di masjid dan merasa tenang berada di dalamnya. Setiap waktu, ia selalu menunggu-nunggu tiba saatnya untuk datang ke masjid untuk solat wajib maupun sunat, solat berjamaah, mengaji, mendengarkan ceramah, dan sebagainya.
4. Dua orang yang saling mencintai karena Allah, berkumpul kerana Allah dan berpisah kerana Allah juga.
Dua orang yang saling mencintai karena Allah akan mendapatkan lindungan dari Allah di akhirat nanti dan Allah akan mengizinkan kedua orang tersebut untuk masuk ke dalam syurga-Nya.
Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Hurairah bahawa Rasulillah SAW bersabda: “Ada seorang lelaki yang ingin mengunjungi saudaranya di sebuah desa. Di dalam perjalanannya Allah mengutus seorang malaikat untuk mengawasinya. Ketika lelaki itu sampai padanya, malaikat itu berkata, “Kemanakah engkau akan pergi?’ Lelaki itu menjawab, ‘Aku ingin mengunjungi saudaraku di desa ini.’ Malaikat itu bertanya lagi, ‘Apakah engkau punya kepentingan dari kenikmatan di desa ini?’ Lelaki itu menjawab, ‘Tidak, hanya saja aku mencintainya kerana Allah.’ Kemudian malaikat itu berkata, ‘Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang diutus kepadamu, bahwa Allah juga mencintaimu sebagaimana kamu mencintaiNya.”
5. Seorang lelaki yang dirayu oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan kecantikan tetapi ia menolaknya seraya berkata ‘Aku takut kepada Allah’
Ia merupakan salah satu ujian bagi seorang lelaki, iaitu wanita adalah ujian yang sungguh berat bagi kaum lelaki. Seorang lelaki yang beriman pada Allah takut kepada Allah dan takut kepada azab api neraka, sehingga lelaki ini sentiasa layak mendapat perlindungan dariNya.
6. Orang yang bersedekah sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diperbuat oleh tangan kanannya
Allah akan memberikan perlindungan bagi orang yang suka memberi sedekah dengan ikhlas dan tidak mengharapkan balasan selain redha Allah semata. Dalam bersedekah, ia tidak membesar-besarkannya, sebaliknya ia akan melakukannya secara tersembunyi dan tidak diketahui orang lain.
7. Seorang yang berzikir kepada Allah sendirian lalu menitikkan airmatanya
Berzikir dengan hati yang tulus, redha, dan ikhlas seorang diri, dengan perasaan takut kepada Allah hingga menitiskan airmata, sebagai tanda kecintaan kepada Allah, menyedari kebesaran Allah serta merasa dirinya penuh dosa sehingga memohonan ampunan kepadaNya. Allah akan membukakan pintu syurga untuk orang-orang yang seperti ini.
Sungguh beruntungnya orang yang mendapat naungan Allah. Semoga kita mampu menjadi salah satu golongan yang mendapatkan perlindungan Allah ini di akhirat nanti. Wallahualam.

back to top