Pelik 7 Individu Yang Layak Dapat Gelaran Datuk Tetapi Tidak Memiliki Sehingga Kini

No Comments
Pelik 7 Individu Yang Layak Dapat Gelaran Datuk Tetapi  Tidak Memiliki Sehingga Kini

Orang ramai menyenarai nama 7 individu yang layak menerima gelaran Datuk, Berikut adalah 7 individu di bawah ini adalah yang paling layak:

1)  Profesor Dr Muhaya



Profesor Dr Muhaya adalah seorang pakar oftalmologi dan seorang daripada dua profesor dalam bidang itu yang bertugas di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM). Beliau merupakan wanita Islam pertama Malaysia yang mendapat pengiktirafan sebagai ahli Fellow Royal College of Surgeons (FRCS) di Edinburgh, Scotland. Selain itu, Dr Muhaya juga menjadi pakar oftalmologi pertama di Asia Tenggara untuk melaksanakan pembedahan Lasik menggunakan sistem Visumax iaitu sistem Lasik tanpa bilah yang terbaru.

2)Khairy Jamaluddin




Agak janggal bila difikirkan Menteri Belia dan Sukan merangkap Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin tidak mempunyai gelaran Datuk. Orang ramai merasakan Khairy adalah salah satu individu yang paling layak menerima anugerah tersebut. Mungkin masanya belum tiba lagi setakat ini?

3)Azmin Ali



Untuk melayakkan diri bagi menjadi Menteri Besar bagi sesebuah negeri, seseorang itu mesti mempunyai ciri-ciri ketokohan yang sangat tinggi. Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali tidak sama sekali terkecuali daripada itu. Azmin juga merupakan Ahli Parlimen Gombak dan juga ADUN Bukit Antarabangsa di Dewan Undangan Negeri Selangor. Selain itu, beliau adalah Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan juga Presiden Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS).

4) Alex Yoong



Yoong menjadi rakyat Malaysia pertama untuk berlumba dalam Formula One dengan Minardi pada 2001 di Grand Prix Itali. Namun begitu, nasib tidak menyebelahi Alex apabila beliau meninggalkan sukan itu pada tahun 2002. Walaupun karier berlumbanya kurang menyerlah dalam sukan F1, Alex Yoong adalah satu-satunya rakyat Malaysia yang berjaya sehingga ke tahap itu setakat ini.

5) Mejar Patricia Yapp Syau Yin





Tidak ramai yang sedar bahawa Mejar Patricia Yapp Syau Yin, 38, dari Sandakan, Sabah memegang REKOD DUNIA sebagai wanita pertama yang layak menjadi juruterbang pesawat MiG-29 Fighter. Pastinya satu rekod yang perlu dibanggakan seluruh rakyat Malaysia. Selain itu, beliau juga merupakan wanita Malaysia pertama yang lulus dengan kepujian dari Kolej Tentera Udara Diraja Malaysia di Alor Star pada tahun 1997.

6)Red Hong Yi



Hong Yi atau lebih dikenali dengan nama samaran 'Red' merupakan seorang artis-arkitek dari Malaysia. Dikenali sebagai artis yang 'suka melukis, tetapi tidak dengan berus cat', hasil kerja Hong Yi telah dipaparkan oleh media di seluruh dunia termasuk Huffington Post, Wall Street Journal, ABC, CNN, NBC dan Daily Mail. Red kini mengendalikan studio reka bentuk sendiri serta tinggal dan bekerja di antara Shanghai dan Malaysia.

7) Yuna



Sebut sahaja nama Yuna, pasti semua orang kenal. Yuna atau nama penuhnya, Yunalis Mat Zara'ai mula berkecimpung dalam bidang muzik melalui Youtube. Bakat Yuna akhirnya disedari oleh Fader Label, sebuah syarikat rakaman berpangkalan di New York, Amerika Syarikat. Yuna menandatangani perjanjian bersama syarikat tersebut pada bulan Februari 2011. Baru berusia 29 tahun, Yuna kini merupakan seorang artis Malaysia yang paling berjaya mencipta nama di negara luar.

back to top