Awas!!! Tanda-tanda awal Kanser yang perlu diberi perhatian

No Comments



Kanser merupakan salah satu penyakit maut dan ditakuti ramai orang. Tetapi sebenarnya kanser boleh ditangani jika dikenalpasti sejak awal. Untuk itu, ada beberapa tanda-tanda kanser yang perlu diberi perhatian dan tidak boleh diabaikan.
Gejala-gejala awal kanser sering diabaikan oleh pesakit kerana dianggap boleh hilang dengan sendirinya. Padahal semakin awal kanser dikesan, maka semakin besar harapan hidup pesakit.
1. Berat badan turun secara tidak dijangka
Ramai wanita ingin sekali menurunkan berat badan tanpa senaman atau diet yang ketat, tetapi ini mungkin berubah menjadi gejala kanser kecuali bukan disebabkan oleh kelenjar tiroid hiperaktif. Oleh kerana itu, penurunan berat badan yang tak dijangka dan tidak sengaja tidak boleh diabaikan.
2. Kembung
Kembung begitu umumnya dirasakan oleh ramai orang, tetapi jika anda sentiasa merasa kembung untuk tempoh masa yang lebih panjang, maka itu adalah sesuatu yang tidak harus diabaikan. Berhati-hati dengan gejala lain seperti sakit gout, masalah kencing, masalah lemah kawalan kencing (ketidakupayaan untuk mengawal pergerakan usus) dan walaupun rasa kenyang tanpa makan banyak. Gejala-gejala ini mungkin menunjukkan tanda-tanda kanser ovari.
3. Perubahan pada payudara
Mereka biasanya mencari ketulan-ketulan, tetapi ini bukan satu-satunya simptom itu. Wanita juga mesti berhati-hati dengan kemerahan dan penebalan kulit payudara. Jika terdapat ruam untuk beberapa minggu ianya memerlukan rawatan perubatan.
4. Pendarahan luar biasa
Jika anda mengalami pendarahan luar biasa antara kitaran haid, maka ia tidak patut terlepas perhatian. Malangnya, banyak wanita pramenopaus cenderung untuk mengabaikan ini. Ini boleh jadi satu gejala kanser uterus, endometrium atau kolorektal. Jika darah muncul dalam air kencing atau najis boleh jadi lebih daripada hanya buasir. Ini boleh menunjukkan kanser kolon, pundi atau buah pinggang.
5. Perubahan kulit
Berhati-hati pada perubahan-perubahan kulit seperti jeragat berlebihan, pendarahan atau pembentukan tahi lalat baru. Ini boleh jadi satu gejala barah kulit.
6. kesulitan menelan
Kesulitan dalam menelan makanan atau tidak selesa selepas menelan makanan, jika terus berlaku selama beberapa hari, maka harus mendapat perhatian doktor. Ini mungkin menunjukkan kanser kerongkong.
7. Perubahan di dalam mulut
Jika anda seorang perokok atau mengambil segala bentuk tembakau, maka anda akan perlu memeriksa setiap tompok putih di lidah dan bahagian dalam mulut. Ini boleh menjadi tanda kanser mulut atau leukoplakia.
8. Sakit berterusan
The American Cancer Society menyatakan bahawa setiap rasa sakit terus-menerus atau sakit di dalam badan perlu diperiksa sebagai gejala kanser, walaupun semua rasa sakit tidak selalu menunjukkan perkembangan kanser.
9.Perubahan dalam kelenjar limfa
Jika terdapat pembesaran kelenjar limfa di leher atau ketiak dan berterusan selama lebih daripada sebulan, adalah perlu untuk menerima rawatan perubatan.
10. Demam dan batuk berpanjangan
Bila demam dan batuk berlaku secara berterusan tetapi bukan disebabkan oleh selesema atau jangkitan lain, maka ia mungkin satu gejala leukemia atau limfoma. Batuk boleh disertakan bersama selsema dan demam, tetapi jika batuk berterusan selama lebih dari 3 minggu, maka ia tidak harus terlepas pandang.
11. perubahan pada buah zakar
Kanser testis lebih lazim pada lelaki dalam kumpulan umur 20 hingga 39 tahun. Pemeriksaan sendiri testis secara tetap perlu dilakukan dan apa-apa perubahan dalam penampilan tidak harus diabaikan. Pembentukan tahi lalat baru. Ini boleh menjadi tanda-tanda kanser kulit.

back to top